Friday, March 30, 2007

أهو بـدل مـــأقــــــــفـــــــــل الـبــلوجاية

عارفين إحساس كده أما تصحي من النوم الصبح بالليل كده وتلاقي كل حاجة بايظة؟
ده بقي اللي حصللي أو مازال حاصللي الكام يوم اللي فاتوا دول
يعني صحيت لقيت فجأة إني بياضة وأنضف من تيشرت ابيض طالع من غسالة فول اوتوماتيك
الله ؟ طب ومزاكرة المكتبة؟ ههههههههه إنت هتشتغل نفسك
امممممممممم طب والامتحان إمته؟
يعني كمان شهرين ده غير امتحان الروند وعملي الشرعي
الله هو إحنا شغالين روند إيه دلوقت؟
بيقولك طب مجتمع وباين بقالهم خماستاشر يوم وراحوا تلات زيارات عليهم درجات في كتاب العملي
الله؟ هو كتاب العملي أجيبه منين؟
من القسم طبعا.... والله مكنت أعرف مكان قسم طب المجتمع ده لحد من أربع ايام ورغم عادتي إني مبحبش أسأل حد في الشارع أو أي حد عن مكان أو حاجة كده إلا إني قررت في الاخر أني اسأل
هو فين قسم طب المجتمع لو سمحتي؟
المشهد....بصة إحتقار من فوق لتحت تخرج من سيدة في الاربعينات متبوعة بجملة جافة هو ده القسم اللي انت موجود فيه...فانا فرحت بقي ورحت عشان أسأل علي كتاب العملي وفي وسط الانشكاح ده لقيت واحد بيسأل نفس السيدة وبيقوللها هو دكتور عادل مجاش يادكتورة؟
ههههههههههههههه دكتورة؟ زغرطي ياانشراح اللي راح راح
إحم ....خدت بعضي والله من غير حتي مسأل عن الكتاب أو أجيبه ورحت قعدت في المكتبة وهناك لقيت واحد جايبلي الجدول فنقلته وقفلت الكتاب وبدأت بقي في جلسة جلد للذات لمدة حوالي نص ساعة
انا ليه مبحضرش ؟ وكنت فين طول السنة؟ وفين حتي بقية الورق اللي هزاكر منه؟ده لسه مزكرة الرمد بتاعة الترم التاني مجبتهاش
طب أنا يعني لو شايف فيه شرح أو شغل في القسم كنت رحت ده الدكاترة بيحطوا الصفح علي البروجكتور وهاتك ياقراية وأنا الحمد لله عندي الكتاب وأعرف أقري يبقي مش طالبة خانقة
لكن ماعلينا مش وقت حسابات دلوقت المؤكد إني في ورطة
أربع مواد متفتحوش وسنة المفروض إني عاوز اجيب فيها تقدير ودماغ ماهش عايزة تفهم إن المزاكرة هي أهم حاجة في الفترة دي لكن علي رأي الشاعر الكبير اللي اصحابي عارفينه .......هه
دي نقطة المزاكرة فقلت ياواد عاتي عاتي وهنسترجل ونشد الشهرين دول والعملية هتبقي فل في النعل وقشطة خالث
لكن
اه من الكلمة دي تطلع كده زي القلم علي القفا وانت سرحان
هوب لاقيت إني مطلوب مني التزامات مادية مصاريف وهدايا لامي واعز صحابي واختي عشان عيد ميلادهم وعيد الأم فقلت ياواد طنث خالث والفلوس دي أخر حاجة تقف قدامها وعلي راي صديك ليا متخليش الفلوس عقبة قدامك
وشوية ولقيت عشرين ألف حاجة قدامي عاملينلي زي الصداع
يعني مثلا خناقة معتادة في البيت وواحد صديك ليا ألاقيه مستغير معايا ومش معايا زي الأول وحوار تعديل الفوسفور وأدخل مسابقة بالقصة الحزينة الأخيرة اللي كتبتها ألاقيني في السلانكاتيه وألاقي كزا التزام ورايا وكام حاجة مطلوبة مني وافكر في الناس اللي معتش بدخل علي مدوناتهم أعلق وحتي الناس اللي علقوا عندي ومردتش عليهم ....و......و.......و........وفجأة
ااااااااااااااااااااه
أنا معتش قادر ....أنا عاوز اهدي شوية مع نفسي لو عاوز أكمل
رحت عامل تليفوني خارج نطاق الخدمة وقافل البلوجاية وفاصل النت من عندي في البيت وقاعد في أوضتي لوحدي طول مانا في البيت
لكن لقيت كزا حد كلمني وافتح البلوجاية وكده.....ففكرت طب وبعدين هو حبة الهبل ده اللي هيظبطوا الدنيا؟
لا بس أنا محتاج أقعد شوية مع نفسي عشان أشوف كل الحاجات اللي علي دماغي دي
جايز فيها حاجات كتير كنت ممكن اعديها لو انا في مودي بس انتوا عارفين بقي أما تكون كزا حاجة مهمة عندك واقعة فبتلاقيك مثلا لو الكوتشي بتاعك اتقطع تقول يااااااه إيه النحس ده حتي في الكوتشي الدنيا ملطشة معايا؟
دي بقت عيشة تقرف وهوب تحس إن كل حاجة واقعة وده للاسف اللي أنا حاسس بيه
أنا كتبت البوست ده عشان بس اي حد مش برد عليه سواء هنا أو في مدونته ياريت ميزعلش مني والنقطة دي مهمة أوي عندي لانكم كنتوا في يوم مصدر لفرحة جوايا بالمجتمع بتاعكم فمش عاوز أخسر المجتمع كمان فياريت تعزروني شوية وتدعولي الفترة اللي جاية دي وكتبت كمان الموضوع ده جايز حد يلاقي فيه رسالة أنا عاوز أوصلهاله
يمكن ده الموضوع الوحيد اللي مش هطلب منكوا تعليقات عليه اللي عاوزه منكم بس شوية دعوات كده في ظهر الغيب جايز ربنا يخف عني شوية وأفوق لأني حقيقي مش مركز والله وحاسس إني تايه بشكل مشفتوش فيا من زمان أوي
ولا حاضر ولا ماضي
تروس بتلف عالفاضي
ولا فينا شباب زعلان
ولا فينا الشباب راضي
مفيش غير اننا
بندور

13 comments:

Anonymous said...

اللـــــــــــــــــــــه
الناس كلها بقت بتمر بفترة مخاض إبداعي
فيه حالة ولادة جماعية ف الفريق هههههههههههههههه

والله يا مستكنيص يا ابني ف حكم إني ف سن والدتك أنا ببقى سعيدة جدا أما ألاقي حد عايز يعد ما نفسه وحاسس بشوية معاناة بسبب إنه عايز يظبط حاجه أو يعدل ف حياته شيء

و الله العظيم فرحانة فيك
يوووووووووووو قصدي فرحانالك
مش شماتة والله بس بجد يا ريت كلنا نمر بالفترة دي
بص للأمر من زاوية إنك بتتعلم حاجه جديدة دلوقتي ودا سبب إحساسك باللخبطة والتعب
ودا شعور مؤقت وهيروح قريب جدا وهيرجعلنا مستنكيص وهو آخر استنكنياص

لو كان دا المصدر من يستكنيص يعني

ارمي حمولك على الله
( غاشاها من سكايار )

smraa alnil said...

هههههههههههههه
دة انا عمالة اقرا واقول الواد هيجيب سيرتي الواد هييب سيرتي
بس يلا بقي كله عند ربنا
هههههههههههه
بعا انا مش هقولك انا هدعيلك بايه لا انت عارف
ربنا يفرجها عنك قريب
وهنستناك

Halawa said...

في بلوجاية اسمها مستكنيص
انت اللي قريت على روحك
لو سميتها مخنوق كان زمانك مدغدغ الدنيا
فكها ياباشا مفيش حاجة مستاهلة
وبجد اللي ليه عينين وراس يعمل عمايل الناس
عايز كتب ايه هجيبهالك
بس ممكن السنه الجاية لما أروح الكلية
ادعيلنا انت
وممكن تشم العقد اللي انا جايبهولك من فلوسي
ربنا يفكها
سلااااااااااااااامون اشوفك على خير

basma saghir said...

انا شايفة كل الي في طب مخنوقين من الدنيا بلي فيها..ايه السبب..هي دراسة الطب رخمة قوي كدة
بيني وبينك انا عندي احساس ان كل الدراسات رخمة وملهاش لازمة..وبعدين لازم تعرف بقى انك مش لوحدك محدش خالي من الالتزامات والمشاكل سواء في البيت ولا في الدراسة ولا في الجن الازرق
اجمد كدة وشد حيلك وكله هيعدي
مش عارفة اقلك تعمل علشان تخرج من الي انت فيه ده لاني محتاجة نصيحة حد بس كل الي اقدر اقوله انك تحاول تنظم وقتك
والتوفيق ده من عند ربنا

بسمه عبدالباسط said...

ايه يا عم الكلام ده
بجد أنا مش عارفة أقول أيه لانى أنا كمان فى حالة غريبة قوى
بس اللى أنا عارفاةأنه مهما كترت الحاجات والألتزامات اللى عندك ممكن بسهولة تقسم وقتك ومش لازم تدخل المدونة كل يوم علشان مذاكرتك وباقى الحاجات اللى عندك أدخلها كل أسبوع أسبوعين بس ما تقطعش خالص كده
وبعدين قولى بقى عملت ايه فى فكرتنا
ياريت تعرفنى
خلص التزاماتك ورتب امورك وأهم شىء مذاكرتك أهم من أى حاجة وظبط مواعيدك وزور المدونة كل مده

عالمى ازرق said...

خليك متفائل
لسه قدامك شهرين .. يعنى 60 يوم
بس غريبه يعنى
انا معلوماتى عن اللى فى طب ( ماعدا صحابي طبعا ) انهم وهبوا نفسهم للعلم
سعدت بمرورى فى مدونتك

ody911 said...

دكتور


خد راحتك على الآخر


بس لما تفوق كدة

إبقة عدى


عندى ليك تاج


تعالا خدة

هههههههههههههههههه


عادى بقة
أودى

BaTresYa said...

وأنا بردو بقول مختفي فين اتاريك مستخبي في الكتب ...ماشي ماشي والله انا زيك بردو بس انا بفتح الكتاب قبل الميد تيرمز اللي الحمد لله نلت شرف المحاوله في حلها وفشلت...المهم ربنا يوفقك

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم

بجد مدونة جميلة ودمها خفيف

فكرتني بأيام الكلية...لما اخترت مشروع تخرج مع دكتور بيديلي بقالي 4 سنين ومكنتش اعرفه
تقريبا يا ابني انا نص الدكترة اللي كانوا بيدوني في الكلية مشفتهمش
وكانت الفضايح بقي بتحصل في امتحنات العملي فيس تو فيس

لدرجة ان مرة واحد زميلنا دخل امتحان عملي وكان في 3 داكترة قاعدين معرفش مين الدكتور اللي كان بيديله فيهم...الدكتور فهم اللبخة اللي الواد فيها يا عيني ...عمرك شوفت استاذ دكتور مهندس بيردح وبيفرش الملاية
اهو دا اللي حصل مع الواد يعيني... بس الحمد لله احنا استفدنا من الموقف وعرفنا ان هو دا الدكتور بتعنا


اللي عجبني بجد موضوع ابو البنت لما يرفع سماعة التلفون....هاااااااايل


مرة تانية احييك علي مدونتك الجميلة
دمت في خير

Dr.khaled said...

قبل ماخش فيك شمال لو ان دي اول زيارة ليا
بس اقولك على حل...
والله والله والله الحل ده مفيش بعده
وانا والله مجربه
الفجر بيأذن الساعة 4 وخمسة
انت اصحه الساعة 4 الا ربع خش الحمام واتوضا
وصلي ركعتين في الضلمة
واطلب اللي انت عايزه
ومتنساش
دعاء فك اكرب
هتلاقيه في كتاب حصن المسلم او في صحيح البخاري

مشي؟
بعد النصايح والذي منه
انا مخنوق بسبب الكومونيتي دي
كانت ارخم مادة لما كنا في سنة 4 ...وملهاش اي لازمة
والمفروض ميدرسوهاش في كلية الطب
وانا لما ابقى وزير الصحة هبقى اشيلها من ع العيال الدكاترة
شد حيلك بس...هي مصيبتها ان درجاتها كتيرة
300 درجة
يعني يا سما يا ارض
على فكرة
هم ارخم شوية هم بتوع التخطيط والكلام اللي يجي له 50 او 60 صفحة ملهمشي اي علاقة بالطب
والباقي هتلاقيه مكرر
انفكشنز وكلام من ده
وربنا معاك
خد التدوينة دي اقراها
بعنوانا
يا تذاكر يا قدامك حاجة من 2


http://muslimdoctor.blogspot.com/2007/04/2.html

•«ρяoιd»•™ said...

ربنا يوفقك يا جميل

و ديماً متألق كده

تحياتي

أخف دم said...

عدنااااااا
إيه يا دكتور
هوه الاكتئاب وصلك وللا ايه؟
شد حيلك وبص جواك بس ورتب أفكارك وشوف أولياتك حاجة ورا حاجة وان شاء الله عن قريب هتلاقى الأمور اتظبطت
ربنا معاك ودعواتنا ليك

Unknown said...

كل اللى انا متأكد منه انك ح تنجح من طب دى و حتجيب تقدير و عمل ماجستير و حتاخد دكتوراه و حتفضل برضه ملخبط و بياضة لاننا كلنا كده ف الهوا سوا بيــــاضة