Sunday, March 18, 2007

يــــــــــــــــــاتري مين مــــــعـــــــــانــــــــــا؟؟؟



يبدو ياإخواني انكم علي موعد مكرر مع الرسايل المفاجئة اللي مش ببقي مجهزها
بعد الرسالة اللي فاتت قعدت أجهز في القصة وأفاضل بينها وبين مقال كده وقبل ماخلاص ابعت القصة
حصل موقف بسيط صحي جوايا فكرة قديمة كانت نامت جوايا لما مقدرتش انفذها
بصوا ياجماعة
من حوالي يومين دخلت علي مدونة أختنا عذاب الروح وكانت كاتبة موضوع حلو أوي عن نصرة الرسول وكده يعني
هيا كانت كاتبة شكل من أشكال مساندتنا لرسولنا عليه الصلاة والسلام وده رجعني لورا شوية
رجعني ليوم مذبحة قانا
في اليوم ده أنا عيطت ونهنهت وانا بشوف جثث الأطفال ويومها قعدت اسأل نفسي إحنا ليه بيحصل فينا كده
فكانت إجابة سؤالي ساعة أما قلبت علي القناة الأولي ساعة نشرة الساعة ستة
لقيت إخواننا الرؤساء أطال الله بقائهم واخدين رد فعل جامد اوي
وشجب وإدانة ونرفض ونستنكر والمجتمع الدولي وكلام من الكبير الإكس لارج ده
ساعتها التليفزيون بتاعنا كاد أن يلقي حتفه من جراء خبطة مني علي دماغ سعادته
وفضلتلي بتاع يومين كده مكتئب وقاعد أفكر في مشاهد كتير بالشكل ده
معرفش دي حاجة فيا بس ولا فيكوا كلكوا
انا فعلا بكتئب بجد من أخبار زي دي
بتضرب معايا بوز جامد والله
قصر الكلام ياشباب في وسط الاكتئاب ده ربنا ألهمني بفكرة أقدر بيها أأثر ولو تأثير بسيط
الفكرة ببساطة إني أعمل منتدي انجليزي نرد من خلاله علي الغرب في اللي بيقولوه عن رسولنا وعننا
وقعدت أرسملها تخاطيط كتير
نعمل قسم للرد علي اللي بتنشره جرايدهم ووسائل إعلامهم
وجبت مواقع لجرايد كتير زي واشنطن بوست والحياة اللندنية وهاارتس ومعاريف ووكالات الانباء
ونعمل قسم نعرف فيه بالإسلام ونكلمهم عنه
وجبت نسخة قران مترجم فرنساوي وانجليزي
وقعدت أفكر اننا ندعي عشانه في غرف الدردشة الاجنبية ونعلن في مواقع أجنبية
قلت ساعتها لو كنا تلاتين مثلا وكل واحد دعي عشرة هيدخل تلتمية
لو اقتنع منهم واحد يبقي احنا كسبانين
وقعدت اتخيل تصميم المنتدي واشوف مين في اصحابي لغته كويسة
وحتي ليا صديقة امريكية من أصل مصري كلمتها وعجبتها الفكرة وعرضت تساهم
بس قالتلي المهمة صعبة ومش هتصلح تفكيرهم في يوم وليلة

فقلتلها لو كانت دي أول خطوة وتفكيرهم هيتغير عننا سنة 3000 فأنا كسبان
ساعتها كانت كل حاجة بتقوللي الفكرة دي جامدة
ماهو مينفعش نفضل نعيط ونشتم أمريكا واسرائيل ورؤسائنا














واللهم يتم أطفالهم وربنا علي الظالم والكلام ده
وإحنا قاعدين في بيوتنا
امريكا واسرائيل مش غلطانين هما عاوزين مصلحتهم وبيشتغلوا عشان هدفهم وعاوزين يحققوه بكل الطرق
الغلط فينا احنا إننا مستنيين غيرنا يعطف علينا بحقنا







هما ليهم قضية عايشين عشانها وبيسعولها بكل الوسائل المشروعة والغير مشروعة
أنا فاكر أيام حرب لبنان كانت السي إن إن بتجيب اللبنانيين وهما بيجهزوا السلاح وتجيب بعدها صور الدمار في إسرائيل
يعني إحنا اللي قتلة وهما متدمرين ومظلومين

حتي يوم قانا مجابوش ولا صورة طفل واحد


















وده عشان ياخدوا تعاطف وتأييد من الغرب ومن اللي يشوف البرامج بتاعتهم
المهم عشان متوهكوش رغم كل ده أنا كسلت


كزا حد من إصحابي كسلني
ولقيت الموضوع محتاج فلوس مكنتش متوفرة معايا ساعتها
وطبعا وكعادة المصريين أهما حيوية وعزم وهمة

ورغم حلاوة الفكرة
فسسسسسسسسسسسس
راح الحماس زي ماجه ونامت الفكرة
لكن الحمد لله انها نامت مش ماتت
لحد مادخلت علي موضوع عذاب الروح ورجعتلي الفكرة وعرضتها عندها في تعليق وعجبت كزا حد عندها
فقلت ياواد اركن القصة اللي مش عاوزة تتنشر دي علي جنب وانشر الفكرة
رد الفعل علي الموضوع عند عذاب الروح إداني أمل إني الاقي منكم اللي يساعد إن الفكرة تخرج للنور
ممكن أي حد فيكوا يساهم فيها بجد ويساعدنا اننا نحاول نعمل حاجة أفعل شوية من المظاهرات والشجب وجمع التوقيعات والحاجات دي
لو حد منكم لغته كويسة يبقي يكتب أو يترجم
ولو حد يقدر يساهم بتصميم المنتدي
وحد يساهم معانا في فلوس السيرفر والدومين عشان نعمله صح ويبقي له حماية فميقعش
وحد يجيبلنا مواقع الصحف وووكالات الأنباء وحاجات دينية مترجمة أو يجيب حاجات وإحنا نترجمها
وحد يبقي يعلن عن المنتدي في الشات والمواقع الأجنبية
وحاجات كتير أوي محتاجين حد معانا كتير عشان الموضوع ده يخرج للنور بالصورة المحترمة اللي تخليه يأثر
وكمان فيه فكرة انه يبقي عربي وانجليزي ودي ممكن تفتحلنا مجال للكتابة بالنسبة للي لغتهم مش أد كده
حاولوا تساهموا وتساعدوا ولو حتي بدعاء ربنا معاكم ربنا يوفقكم

مين عالم جايز ربنا يتقبل من حد فيكم
أنا دلوقتي جوايا نار وطاقة ناحية الموضوع ده ونفسي ألاقي ناس منكم يساعدونا ويبقي صوتهم معانا عشان صوتنا يعلي
لاننا قوتنا في لمتنا واتحادنا
مش معقول نفضل كده نهيج مع كل أزمة وبعد كام يوم نهدي وتيجي ازمة تانية وهكذا
المشاهد الغربي مش ذنبه أنه بيتعاطف مع اليهود أو بيقول علينا إرهابيين
هو معذور لأن ده اللي بيوصله

وأحنا عاوزين نوصل إحنا مين ورسولنا مين وديننا إيه
مش عشان هما أحسن مننا وعاوزين رضاهم عننا لا طبعا

هما أمة إحنا أمة...والمفروض كمان هما يحاولوا يصلحوا صورتنا عنهم
لكن إحنا من واجبات ديننا أننا ندعي له وننشره
مين عالم مش جايز حد يدخل الإسلام بسببنا
يالا أنا تقريبا خلصت ومستني رد فعلكم
اللي يحب يتناقش معايا في تفاصيل يكلمني علي الميل بتاعي
واللي من القاهرة انا مسافر قريب وممكن نتقابل ونخطط علي أرض الواقع عشان نطلع الموضوع

واللي من المنصورة أو من حتة جنبها يكلمني ونتقابل
جايز أكون بكلامي بكبر الموضوع ومحسسكم كإننا هنفتح عكا
بس والله عشان هو عندي كبير وشايف تأثيره ممكن يبقي كبير لو اتعمل بشكل محترم
مستنيكوا نقوي بعض ونحقق فكرة كويسة قبل ماتحصل أفكار كتير حلوة فكرنا فيها وكان مصيرها




فسسسسسسسسسسسسسس

18 comments:

Eman Eltaher said...

ياريت يا دكتور اكس - معلش أنا مش عارفة أقرا اسمك - ياريت فعلا لو كل واحد فينا كل مسلم فينا يدافع عن دينه و ف نفس الوقت يكون داعية اسلامى يعرف الغرب و الأجانب بالدين الاسلامى .. أنا كان خطر ليا نفس الفكرة بس مكنتش عارفة أنفذها ازاى و ده رغم انى أصلا عاملة مدونة بالانجليزى بس قلت هكتب ازاى عن الدين الاسلامى هجيب منين قرآن بالانجليزى و أحاديث نبوية بالانجليزى موضوع صعب بس نفسى فعلا أحققه و ربنا يقدرنا و نقدر نوصل و لو حاجة بسيطة عن دينا الحبيب بالصورة الصحيحة .. دى أول زيارة ليا ف مدونتك موضوعك مهم يادكتور و يهم حقيقى كل مسلم و مسلمة

محض روح said...

فكره تحفه يا محمد
وبجد لزم كلنا نحاول حتى لومحصلش حاجه دلوقتى على المدى الطويل اكيد هنغير حاجه
معاك كلنا اكيد
لزم نعرفهم احنا ايه
حتى لو هما مبذلوش مجهود علشان يعرفونا اكتفو بس بالصوره المرسومه عننا فى عقولهم
لزم احنا نحاول
:)
وتحياتى يافندم

ody911 said...

دكتور محمد

أولا الفكرة جميلة جدا

بس محتاجة مجهود جبار

أنا مش بقول كدة علشان أهبط عزيمتك

لاء أنا بقول كدة علشان أشجع كل إللى عجبتوا فكرتك على المساعدة ولو بالقليل


متهيقلى مبدأيا عاوزين سايت على النت

بمساحة كويسة

ثانيا عاوزين دعاية للسايت دة

ثالثا عاوزين نفهم برضوا الشباب فى جميع أنحاء العالم يعنى إيه أسلام

بدون تطرف ولا إرهاب

دى شوية إقتراحات

ممكن نبدأ بيها

ومنتظرين أقتراحات تانى

3ashe2elro7 said...

بسم الله ما شاء الله على الفكره وطبعا مش هاقولك انى انا معاك علشان احنا من هنا و رايح مع بعض فى كل حاجه بالذوق و بالعافيه
علشان نقدر ننفذ الفكره دى صح لازم طبعا نعلى باللى نعرفه عن ديننا .. الفكره جامده اوى بجد
انا بشوف كده رد على غرف الشات اللى فى البالتوك و اللى قاعد فيها ناس متخصصه تشكك فى الدين بس ناس لانهم عارفين ان اللى قدامهم ميعرفوش حاجه
يعنى ببساطه الفكره محتاجه ناس مذاكره كويسه هيه اللى تتكلم و تعبر عن الموضوع ده اقصد طبعا الناس اللى هتبقى مسؤولياتها تتكلم و تعرف الناس الاجانب
علشان النتيجه متبقاس العكس بدل ما نعرفهم الدين الاسلامى تدخل الريبه قلوبنا احنا نتيجه عدم المعرفه

david santos said...

InsyaAllah

بسمه عبدالباسط said...

أنا جيت أهوه أنت فين يا دكتور كده الحمد لله
الفكرة شكلها عجبت ناس كتير بس بجد ياريت نبتدى بقى ونشوف هانعمل ايه
وبالنسبة للمواضيع اللى ممكن تكون فى المنتدى ده طبعا زى ما أتفقنا أنها هاتكون عربى وأنجليزى والمادة العلمية موجوده فى مواقع كتير وأنا جمعت شوية حاجات كويسة بس بالعربى هاه وأنت قلت أنك عندك حاجات كويسة بالأنجليزى يعنى من ناحية البداية ممكن نبتدى كويس
بس المهم أننا ننفذ دلوقتى المفروض بقى نتكلم هانعمل أيه وهانعمل المنتدى أزاى

دكتور مستكنيص said...

eman eltaher......



أولا أهلا بيكي في مدونتي للمرة الاولي وبازن الله متكونش الأخيرة
ثانيا بصي ياايمان الفكرة حلوة واكيد خطرت علي ناس غيري وغيرك لكن الاختلاف اللي انا بحاول اوجده المرة دي انها تكون بايدينا مع بعض لانها عشان تطلع بشكل محترم محتاجة ناس كتير وفاهمين انا حاولت اعملها لوحدي انا وكام حد من اصحابي معرفتش فياريت تعتبري دي بداية تانية لفكرتك ونبدا سوا كلنا ولو علي القران بالانجليزي والفرنساوي موجود واي حاجة ممكن تتوجد بس الاهم قبل كل ده ان يتوجد جوه قلوبنا الحمس لانجاح الفكرة دي ساعتها بس هنقدر ننجها
ومتشكر جدا علي تعليك واهتمامك





محض روح.....

هيا دي الفكرة يامحض اننا نحاول من غير مانفكر في النتيجة ويبقي تفكيرنا علي المدي البعيد لان مفيش اسرع من الزمن وشويه شويه لو مشينا صح هنلاقي المدي البعيد ده جه
يمكن اهالينا او اجدادنا لو كانوا فكروا علي المدي البعيد مكنش زمان بقي ده حالنا فعلي الاقل نحاول نصلح ولو خطأ واحد من مليون خطا عشان اللي جايين ومين عالم مش جايز ربنا يكرمنا ويرينا نتيجة شغلنا ده
ده مش مجرد اهتمام برايهم فينا ده واجب علينا اننا نحسن صورة ديننا وندعي له زي ماربنا امر
شوفي تقدري تساهمي معانا بايه محتاجين كل حد فينا

دكتور مستكنيص said...

ody....


إزيك ياجميل منور المدونة لازم تشرب حاجة شاي يابرعي...مبتحبوش؟....خلاص احسن ههههههههههه
بص ياجميل الفكرة فعلا محتاجة مجهود جبار وانا تصوري ليها ان كل واحد فينا يبقي بيعمل حاجة ولو بسيطة بس متخصص فيها وبيطلعها عشرة من عشرة وفي الحالة دي بس هتلاقي المجهود الجبار ده متقسم مثلا علي خمسين فرد مخلص ومتقن للجزئية بتاعته تماما وطبعا اساسي هنبدا بالاقتراحات اللي قلتها دي بس الاهم عاوزينك معانا ولو بالدعاء والدعاية بس مستنيينك ياأودي





عاشق الروح......


حبيب قلبي طبعا مع بعض هو انت تعتقد اني كتبت بوست زي ده من غير مادبس ناس معايا حضرتك علي راسهم طبعا وانت لمست نقطة جامدة اوي ياعاشق يمكن مكنتش علي بالي وهيا حتة اننا اصلا اما هنعمل حاجة زي دي معرفتنا بديننا وايماننا بربنا هيزيدوا بس لازم فعلا ناخد بالنا عشان الغلطة هنا مش بالساهل ده دين ولو تم المووضع فدول هيبقوا ناس اول سماعهم عنه جايز يكون مننا
متحرمش منك ياعاشق ويالا شد الهمم عشان نبدأ

دكتور مستكنيص said...

bosbos......


أنا فرحان اوي اوي انك متحمسة للموضوع ومتابعاه كنت خايف لحماسك يهدي مع الوقت لكن بإزن الله وبمشيئته هيتم إن شاء الله المهم بس اوعي تهدي او حماسك يقل
بصي بقي إحنا أول خطوة هنعملها بإزن الله نشوف بس الناس اللي معانا اللي مستعدين يساهموا بجد في الموضوع ونرتب افكارنا مين هيصمم ومين بيجيد انجليزي ومين فاضي شوية نخليه يختص بمتابعة الصحف الاجنبية ووكلات الانباء علي النت وكل مازدنا طبعا هيبقي اروع عشان الشغل علي كل واحد يقل ويبقي في الحتة اللي كل واحد متميز فيها وبالنسبة لموضوع الفلوس فهو يتكلف حوالي تلتميت جنيه في السنة لكن أنا هحاول اشوف اي حد يتبرعلنا بدومين عشان نقلل التكلفة وحاولي انتي كمان من ناحيتك وفي الخر هنشوف محتاجين كام ونظبط الفلوس وحتة اننا من بلاد مختلفه متقلقيش عليها هيا ممكن تبقي متعبة بس من ناحية الفلوس وتجميعها لكن مش بالضروره كلنا نشارك في الفلوس لو صعب هنحاول القريبين من بعض يشوفوا والموضوع يمشي او مثلا في لقاء المدونين الجاي نحاول اكبر عدد منا يتجمع
اطمني الموضوع ماشي تمام الحمد لله وبالشكل ده هيطلع للنور قريب
المهم استمري في جمع المعلومات اللي بتجمعيها وكلمي الناس عن الفكرة وشوفي كده كل واحد مستعد يسد في انهو اتجاه تصميم كتابة ترجمة متابعة اعلانات فلوس دعا حتي
وربنا معانا بازن الله

MoHaMeD HoSSaM said...

مش حقول غير حسبى الله ونعم الوكيل فعلا

الخيط الرفيع said...

يــــــــــــــــــاتري مين مــــــعـــــــــانــــــــــا؟؟؟


أكيد أخي الكريم كلنا معاك


كزا حد من إصحابي كسلني
الجمله دي جواها قنابل تهدد مستقبلك

أنا دلوقتي جوايا نار وطاقة ناحية الموضوع ده

من هنا هبتدي نجاحك الحقيقي خليك وراه

مش معقول نفضل كده نهيج مع كل أزمة وبعد كام يوم نهدي

الكلام دا صح قوي


هما ليهم قضية عايشين عشانها وبيسعولها بكل الوسائل المشروعة والغير مشروعة


والكلام دا صح الصح

بجد شيفاك هتعمل شيء مختلف عن الناس البتعيش وتموت صغيرة ودا نابع من احساس حضرتك في الكلام

جوووووووووووووووووووو
بلا ترددددددددددددددد

Memo said...

حسبى الله ونعم الوكيل

بسمه عبدالباسط said...

أنا جيت تانى
أولا أميرة ويلز مستعدة تصمم المنتدى لأنها بتفهم فى الحاجات دى فمن ناحيه تصميمه مفيش أى مشكلة
ثانيا أنا من ناحية المواضيع العربى أنا بقى عندى مجموعة كبيرة جدا منها
لكن من ناحية الترجمة كده ممكن تشوف أنت حد بيفهم فيها
ومن ناحية تانية ياريت تدخل على مدونات كتير وتعرف الناس بفكرتنا وأنا كمان هحاول أدخل وأعرف الناس بالفكرة
ياريت نبدأ بالتنفيذ وماتخافش ان شاء الله حماسى مش هيقل

Menas said...

بجد فكرة جامده
انا مشتركه على موقع لنصرة الرسول الكريم
منقسم الى فرق جمع المقالات
وفرق ترجمه
وفرق نشر

وانا ممكن اجبلك مواقع ومنتديات اجنبيه للنشر فيها

وان شاء الله الفكرة هتتنفذ

ولو تحب ابعتلك لنك الموقع او المنتدى ده تشوفه ابعتهولك المرة الجايه

وانا مستعده للنشر وجمع المقالات( الخاص بالاسلام والرسول) اللى هتحتاج لترجمه
بص المنتدى اللى بقولك عليه ده لنصرة الرسول
احنا بقى نقى للتعريف بالاسلام ونصرته ونصرة الرسول

ربنا يبارك فيك

شجره الدر said...

السلام عليكم
بجد تسلم على الفكره ناس كتير جدا قالت انهها هاتعملها لكن
فسسسسسسسسسسس
وقرينا فى المجلات عنها لكن
فسسسسسسسس
برضه
على العموم انا مستعده اشارك بالترجمه لأى نص دينى
للغه الانجليزيه
وحكايه السايت ده انا ممكن اسأل واحد زميلى عنده سيرفر لو ينفع نعمل موقع مشترك معاه
وانا اخويا مصمم مواقع ومفيش مشكله لو عايزينه يعمل لنا اى حاجه
بس ياريت حتى اشارك معاكم ولو بجهد بسيط
لو فى اى استفسار ياريت بس سيبلى تعليق على المدونه والايميل بتاعك وانا اكلمك هوا
تحياتى

basma saghir said...

يادي فسسسسسس الي مش راضية تحل عننا بقى....فكرتك حلوة جدا علشان هما هناك عندهم تعتيم اعلامي فظيع..تصدق انهم فاكرين العرب لسة بيركبوا جمال وعايشين في خيمة والله الكلام ده انا شفته بعيني مع واحدة اجنبية كانت بتزور مصر...نفسي اشارك معاكم جدا بس اصل الانجليزي بتاعي بعافية شوية..بس بجد عايزة اعمل اي حاجة مفيدة

Anonymous said...

سلااااااااااااام

و الله ياواد يا مستنكيص انت اسلوبك في التفكير منطقي و لن تموت قبل ان تحقق حلمك بنفسك و بإيدك و طبعا انا معاك فيما يخص فوضويتنا في العمل الجماعي و تخلفنا طبعا الذي اصبح صفة اصيلة لكني بحكم الخبرة اقولك لو انت صادق في هدفك كما قالوا
كن صادقا تجد من يناصرك
و انا شايفك صادق فعلا
المهم ننسي النغمة الخايبة بتاعتنا عن دخول الغرب في الإسلام
لأن احنا نفسنا بعيد قوي
عموما لك سلامي الأول لأني جديد في المدونات
و أظن دي اول مرة اكتب في مدونة رغن متابعتي و حرصي علي فهم التجربة و المعاصرة
عموما سلااااااااااااااام

mohr el eslam said...

انا متحمس جدا وانا شاطر فى الانجليزى و اعرف حد كويس ممكن يساعدنا فى التصميم ومستنى ايميلك انا ايميلى mhmm16@hotmail.com