Thursday, March 20, 2008

بـــــــــــوســـــــــت مــــــــش لا قــــــــــيــــــــلــه عــــــــنــــــــوان

من أكتر من ست شهور اما كتبت البوست اللي فات
كنت في حالة مخلياني مش قادر اعمل
أي حاجة ولا مخلياني عارف اكتب
كنت حاسس إني متكسر من جوايا ومعدتش أنفع لأي حاجة
إحساس عامل زي إحساس لعيب الكورة اللي قطعوا رجله
ودلوقت أنا بمر بنفس الحالة لكن حاسس إني أقدر اعمل أي حاجة وكل حاجة
حاسس بثقة لا توصف في امكانياتي وعمال أكسر في حواجز كنت حاططها قدامي
جايز لأن سبب الحالة دي دلوقت مختلف تماما عن سببها من ست شهور
وجايز لأني شفت في الست شهور دي حاجات غيرتني من جوة وكبرتني سنين كتير
في الست شهور دول نجحت في حاجات مكنتش اتخيل اني افكر فيها
وفشلت في حاجات قمة في التفاهة واتعرضت لمواقف ماكنتش اتخيلها
وشفت ناس بشكل مختلف تماما سواء حلو أو وحش
باختصار في الست شهور دول اتفرمت في حياتي من غير ماكون قاصد ده
بس طلعت من المفرمة سليم وأقوي من الأول وبقي عندي مناعة من الفرم
الكلام ده انا نزلت من بيتي مخصوص الساعة تلاتة الفجر عشان اكتبه
وبكتبه ومشغل أغنية مسألة مبدأ بتاعة علي الحجار
الأغنية اللي في يوم من الأيام خلتني أعيط بشكل غير عادي
نفس الأغنية دي بقت بتديني قوة رهيبة من جوايا
باختصار
أنا مبقيتش أنا
هرجع اكتب تاني هنا لأني محتاج ده أوي

6 comments:

دكتور مستكنيص said...

انا ظبطت الكومنتات ياجدعان وغيرت التمبليت مؤقتا لحد ماخلص امتحان يوم الخميس واوصل نت وافوق للبلوج ده

Outsider said...

كنت حاسس إني متكسر من جوايا ومعدتش أنفع لأي حاجة

Nothin' gained....Nothin' ventured ya doc.

:)

Keep going

Anonymous said...

عودا حميد يا سيد مستيكنيظ
الى عالم البلوجرز من جديد
و يبارك لك فى بوستاتك
و لتجعلها بدايه لتوجيهاتك لنا
و خير تعليم بمن هو لا يعرف
و مقدمه خير لتقودنا الى ما هو خير للامه باذن الله


و السلامو عليكوم و رحمة الله و بركاته

اخوك فى عالم البلوجورز

مامادو


التمبليت جميل على فكره

موناليزا said...

جميل اوى الحالة اللى انت فيها دلؤتى واحلى حاجة بجد فى الشدائد انها اكبر معلم وان خبراتنا السيئة بتجعلنا اقوى
لك منى خالص التقدير لاجتيازك ازمتك ولانك اقوى
ولو فيها غلاسة ياريت تقول موقف مؤلم وقدرتك على التغلب عليه او ازاى أثر فيك
اهو منكم نستفيد وكله بثوابه يادكتور

one true thing said...

انا على فكرة كنت اول واحدة تقرا البوست
وعملتلك كومنت وماوصلش
بس خير هكتبه تاني

خايف من بكره ليه
مين يعرف بكره ايه
أنا مش هبص ورايا
ولا أقول اه
مهما الأمل غاب
العيون شايفه
اليأس مش هيوصلك
ولو الهموم هتحصلك
مش راح توفقف الحياة
سيب اللي يكره يكره
وانت احلم ببكره
مع انه لسه مجاش
مهما تحاصرك همومك
ويلومك مين يلومك
لا ماتعشهاش بلاش
لسه الورد بتشق فرعينها
والفرحة بتلاعب نسايمها

عود أحمد ومحمد وحسين كمان
الف حمداللع ع عودتكم
اللي أحلى من الرجوع وهو التحدي
اللي في السطور انك مهما توقع
هتقوم وهتتعلم وتعيش غصب
عن الحياه نفسها
وده جميل اوي بجد
فكرتني بنفسي كنت بسمع الاغنية
دي شهرين ع موبيلي كل يوم وانا راحه
الكلية الصبح بتعمل رفرفرش
فظيع وطاقه وامل وحاجات كتير
ربنا يوفقك ف الامتحان
ويحققلك كل اللي تتمناه
وعاوزين بوستات حلوه زي زمان

Anonymous said...

حمدالله على سلامتك
بجد كنت بدخل عندك كتير ومش بلاقى جديد وقلقت فعلا وكتبت بوست عندى اسأل عنك معرفش انت شفته ولا لا
http://elroh.blogspot.com/2008/01/blog-post_12.html

ياريت ما تبعدش تانى وحمدالله على سلامتك

تحياتى لك