Thursday, July 19, 2007

الأ فـــــتـــــــوس كــلايــت

سنة 1919 قعد حمدي أفندي وذكي افندي وعلي أفندي يدردشوا شوية في موضوع (أفندي برضه)،كانوا يادوب خلصوا مظاهرات وسعد سعد يحيا سعد فقالوا يروشوا شوية ويتكلموا في حياتهم بقي



وراح حمدي افندي سائلهم سؤال



ياتري ياأفندي منك له ممكن تتجوز واحدة من اللي كشفوا وشهم؟



واختلفت الردود مابينهم



فيه اللي قال وماله؟..... المهم دماغها وأدبها ومش بالغطا من عدمه



وفيه اللي قال لأ طبعا لأن دي حاجة بتدل علي صفاتها من جوة إنها تكشف وشها



بلاش مياصة ياحمدي أفندي أنا ضد ده تماما



وفي وسط كلامهم جه كام عسكري انجليزي



تعالي هنا منك ليها انتي بتاعة مظاهرات



وهوب اتشدوا علي المعتقل



وفي سنة 1956 كان حسين وعلي قاعدين بعد مافجروا الكامب الانجليزي



قعدوا يرتاحوا ويروشوا وشوية



راح حسين رازع السؤال



حمدي انت ممكن تتجوز واحدة مش محجبة؟



وبرضه كانت الإجابة ياإما هادية شوية



وعادي وفيها إيه و كده يعني



ياإما قاسية شوية



وانت بتقول إيه؟ لأطبعا مقبلش اتجوز واحدة كده



المهم إن دايما كان بيبقي موضوع شريكة الحياة مادة خصبة لحوارت الشباب



ومرت السنين



واتغيرت التركيبة السكانية



وفضل الموضوع ده محط اهتمام للشباب لكن مع اختلاف طبعا



وفي سنة 2007 أمير وعمر قاعدين في سيلانترو المعادي



بعد ماضربوا ماريجوانا في العربية وزي زمان نفس السؤال فرض نفسه



وله ياأمير هو انت ممكن تتجوز مزة كانت ماشية مع مز قبلك؟



لا ياعم دي تبقي بت تييت وزمانه أفور معاها عالاخر
انت فاكرني بعرور ولا إيه؟
لا طبعا مستحيل



وفيها إيه ياض يامعقد انت مانت نفضت لمني وجيهان وسارة واتجوزوا بعد كده فيها إيه يعني؟ مادامت بنت كويسة دوس يامعلم ولا يهمك

ولعلمك بقي المزة المستعملة تعيش معاك أحلي عيشة



ليه يامفتح هاخد معاها ضمان؟



لا يابن المفكوكة بس هتبقي عارفة تحايلك
عارفة إمته تتدلع عليك وإمته تيجي علي نفسها، تعملك أي حركة رومانسية صغيرة تحسسك إنك ملك

إزاي يانجم؟

يعني مثلا لو مراتك بتوصلك كل يوم للباب وتبوسك هيبقي زي مابترميلك الفطار وتدخل تنام؟

لا طبعا

هو كده ،عد بقي حركات من ده كتير

ممكن تخلي مزاجك في الطالع ولا أجدعها خابور بانجو عرانيس

مفاجأت عيد الميلاد وعيد الجواز مثلا

واحدة تجيبلك حاجة رقيقة وتعملها مفاجأة

وواحدة تانية تقولك هات فلوس أجيبلك هدية وفي الاخر يطلع قميص كاروهات أو شراب تقولش جايباه لابن البواب؟


طب وده من إيه ياعم الرومنسي المتمكن؟ ماهو فيه بنات كتير بيحبوا باحترام ومن غير تجاوزات ملموسة ومبيبقاش فيه الكلام الأوفر ده
نسبة بسيطة انما الغالبية زي مابقولك

يعني بيتعلموا الكلام ده إزاي؟


خبرة يامان احتكاك ماتشات نزلت الملعب قبل كده عرفت الجو والمز اللي قبلك ربنا يسهلله قام بمهمة تجهيز الناشيء فعرفت من تعاملها معاه الحاجات السوكومونس دي وافتكر انت كنت بتبقي عامل ازاي أما نادين (واحدة غير التلاتة اللي قبل كده)كانت تتصل عليك أول ماتروح تشوفك وصلت ولا لا


انت كلامك فيه حبة صح ياعمربس انت نسيت بقي يامعلم إن الخبرة دي ممكن تقلب عليك ولا قلبة مصطفي حجي في نادر السيد


إزاي يامحمود ياجوهري؟


يعني المز اللي قبلك كان أجمل منك أظرف منك رومنسي عنك تلاقي سعادتك مع أول خلاف بدأت تقول فين أيامك ياهيثم لان طبيعي هيبقي فيه اختلافات مابينكم وحتت ممكن يكون أحسن منك فيها تفتكرها في أول مشكلة ولا ياسلام بقي لو سمعت أغنية كانت بتفكرها بيه مانت عارف الواحد مننا لازم يبقي له مع حبيبته اربع البومات وكوكتيلين كزكريات لمواقفهم مع بعض ايشي أغنية تفكرهم بيوم ماقالوا بحبك وواحدة تانية يوم ماصالحته وواحدة لما كانوا في سيتي ستارز
يعني هتفتكره هتفتكره وشوف بقي لو ده كان في وقت انتوا زعلانين سوا


طب افرض انا كنت أحسن من الاخ اللي قبلي من كل حاجة ؟


نفس الوضع لأن اختلاف شكل العلاقة بيبان زمان كان بيكلمها بالساعات ويجري اربعة كيلو عشان يشوفها من بعيد ويبيع ساعته عشان يجيبلها هدية في الفالانتين وهكذا تلاقي الحركات السوكننة دي بتاكل أوي مع البنات في الوقت بقي اللي انت فيه راجل شغال وشقيان وفيه مسؤولية فمفيش وقت للعبط بتاع المراهقة ده رغم انك تكون بتحبها بشكل أنضج وبتشتغل عشان سعادتها لكن في لحظة نرفزة منك تقفل اوضتها وتبوس الخاتم البلاتين اللي جابهولها في عيد ميلادها عشان كده اوعي تلبس غير شبكتك تقولك بقي هدية من صحبتي بابا جابهولي عمي اللي في البرازيل مات وده طلع نصيبي كله هجص وبيبقي بتاع المز


يعني الحل ايه من رأيك؟


الحل يابا إنك تاخدلك واحدة بكرتونتها بت خضرا متعرفش حاجة في البطاطا وتربيها علي إيدك


هو لسه في الزمان ده بنات خضر ؟


موجودين بس قليلين لكن هما دول اللي تامن معاهم علي حياتك هتبقي أول ماعينها شافت فهتطلع فيك كل المخزون الاسترتيجي ايشي عواطف وايشي حب حرمان بعيد عنك


بس ماهي ممكن تكون بت كرتونة ياعم وتطلع مملة فوق الفظيع؟


إزاي يعني؟


يعني تتكسف منك وتاخدلها اربع شهور علي بال متبدأ تهزر معاك ده غير بقي الحركات الطفولية اللي بتعملها في كل تصرف ويااما تستحمل وتعلمها يااما تدخل علي المطبخ وسكينتك قدامك وشريانك في إيدك وتتكل علي الله


طب والحل ياطعم يانايتي (هه؟.... نايتي دانا جلبي جايد نار)؟


الحل ياحبيبي انك متلعبش بأي بنت عشان ميطلعش عليك ده بعد كده لأن اللي هتعمله زر زر في البنات هيطلع عليك زغ زغ في مراتك


وانتهي الحوار بإشارة من الجارسون إن العربية بتاعة عمرالونش شالها لكن نقول إيه ؟ حكم الماريجوانا


وتفضل كل فترة ليها تحدي معين في اختيار شريكة الحياة تحدي بيبقي متمثل في ظاهرة منتشرة في المجتمع ومين عالم مش بعيد سنة 2030 يكون شريف ومودي قاعدين نفس القعدة ويكون السؤال


ياتري ممكن تتجوز واحدة مش فيرجين ولا لأ؟


مين عالم؟

وعلي العموم الحمد لله المشكلة دي ضئيلة

لأنها تخص فئة محدودة من الشباب

وده بفضل سياستنا الحكيمة

لأن محدش عارف يتجوز أصلا

لكن هنقول إيه

كله في الأفتوس كلايت


خلص البوست ويارب يكون عجبكم بس فيه حاجة عاوز أقولها

أي كلام أوفر شوية في أي عمل فني أو كتابي

بيبقي ياإما تجاوز وخلاص يإما في خدمة المعني المقصود

وأنا عن نفسي كنت ضد أي كلام أوفر ولو في خدمة الفكرة

لحد ماشفت حاجة زي أوقات فراغ فياتري البوست ده بالنسبة لكم أوقات فراغ؟

ولا تجاوز غير مبرر؟

بصراحة مكنتش أقدرعن فئة كده بلغة غير اللي بشوفها وبسمعها وبقولها

يهمني أوي رايكم في النقطة دي مع رايكم في البوست

وأهو كله في الأفتوس كلايت














29 comments:

محض روح said...

اكتب ايه في التعليق

بص الكلام ده واقعي اوي
انته عرضت وجهتين نظر
فيه الي ممكن يقبل
وفيه الي هيرفض
انه يرتبط بوحده كانت بتحب غيره

البشر مختلفين في كل شئ
وصعب نجتمع على رأي واحد

على العموم ربنا معاك ياستاذ
:)

simply me said...

السلام عليكم.......عندى موضوع مهم لازم تشاركونى فيه ضرورى

معلش اول زياره ليا ان شاء الله هتابع بس محتاجين مساعدتكو يا دكتور
عشان الشباب الغلبان واحنا منهم

Amr Ahmed said...

حلوة فكرة البوست

بس اعتقد ان السؤال بتاع سنة 2030

بدا يتقال دلوقتي

يعني بقت عادي خالص


ربنا يستر بقي

__
انت مدمن بلاي ستيشن برضو

اهلا بك في عالم البلاي ستشين

تحياتي

Unknown said...

بوست هايل احييك علية تتابع الزمن كان فعلا جيد تملك روح واحساس كاتب
انما الاسئلة فدة تطور الزمن الطبيعى انت بقى تتجوز مين

islam yusuf said...

ايه الحلاوه دى يامعلم
فلسفه عاليه اوى و عامله دماغ
طب و هوا الواحد لازم يتجوز

بلدياتك
بلقاسى

Abeer said...

بوست تحفة جداااا
انا مش هعلق على موضوع البوست وان ديه فيرجن ولا لا لان ده باة واقع اصلا

انا بس هعلق على نقطة الاسلوب اللي انت سالت عليه
في فيلم اوقات فراغ اتهاجم يمكن علشان جراته
وكان العذر ان ده واقع وان السينما تجسيد للواقع مينفعش اغمض عيني عنها
طيب ما انا لما اعبر عن الواقع ده باحداثه بمصطلحاته الغريبة
اللي حاولت اخمن 99% منها .. سواء في فيلم ولا في مقالة ولا حتى مناقشة بيني ويبين اصحابي
الواقع اللي انا رافضاها .. كدا هيترسخ
طيب ما انا بنزل النادي انا واصحابي ونعد نتكلم في الليبرالية والاشتراكية والدنيا ماشية ازاي وشفت ايه في العراق وايه فين
ما ده بردو واقع .. ليه متكلمش عنه .. ليه متكلمش باسلوب الناس ديه
وباسلوبهم
هم صحيح فئة صغيرة اوي .. بس لو اهملتها هتنقرض هي كمان
لازم يبقى في توازن شوية
اعرض الحلو واعرض الوحش
وسوري على الاطالة
:)

مَلَكة said...

احم
بغض النظر عن المقال
(ضحكني وبكاني الحقيقة)
بس هو يعني ايه اخر جملة(اللي هي برضو العنوان ياسبحان الله!!)ولامؤاخذة؟
أصل انا ثقافتي منعدمة من الأساس في الحاجات الغريبة دي

أما بالنسبة للموضوع فمعتقدش إن الحاجات دي ينفع يتحط لها قوانين
كل حالة مهما بدت متشابهة مع غيرها إلا إنها بتجبرنا نختار رد فعل بتاعنا احنا مش بتاع غيرنا عليها
وبث خلاث

ميرسي ع زيارتك وتحياتي ليك:)

one true thing said...

عود أحمد بجد بوست جامد
بس هو أنا كان عندي رأي في الموضوع
ان الواحد يتقى ربنا في بنات الناس
وربنا هيرزقوا بأكتر مايتمنى هيلعب
ويضحك ع الناس ربنا هيردهوله في اخواته
مش في مراته بس وبعدين الحاجات دي مكتوب
بالنسبه للاسلوب انا حسيت اني بقرا احنا
واحنا بيخاطبوا فئه معينه وهم عارفين كده وشايفين شغلهم كويس
بس جميل ان العمل الدرامي استخدم في الفاظ تخدم سياق الدراما بس مش عارفه
هو أنا بصراحه حاست ان الالفاظ متحرره شويه بس هي موجوده للاسف بس مش كل
حاجه موجوده تتفرض عليا انا اللي بفرض الاسلوب اللي أنا عاوزه
وربنا يوفقك واللي شايف من جواك انه يليق بعادتك ودماغك اعمله ده راي
أنا ضحكت ضحك على نايتي
أنا ماليش دعوده أنا عاوزه عدد احنا شهر7
انا عاوزه اشوف الحوار واسمك وهو منور في المحررين فرحتلك بجد ربنا يعينك

ta5areef said...

بصراحة بوست عسل بيناقش مشاكلنا بطريفة حلوة
و ع العموم كله ف الافتوس كلايت
وفعلا دى مشكلة ناس قليلة جدا
اللى هم اصلا بيفكروا ف الجواز
مش كده يا برنس الليالى؟؟

دكتور مستكنيص said...

محض روح

في مواضيع زي دي يامحض صعب نقول منين يودي علي فين وصوابعك زي بعضها عشان كده انا حبيت اني مميلش لاي وجهة نظر ويمكن فيه كمان وجهات نظر غير اللي قلتها كتير وزي مانتي قلتي اننا مختلفين وصعب نجتمع علي حاجة معينة
لكن هنقول ايه علي راي المثل القرع لما استوي قال للخيار يالوبية

دكتور مستكنيص said...

one true thing

والله رايك فرحني أوي ااختي العزيزة عشان حاسس فيه بوجهة نظر محترمة جدا وبدماغ مش مجرد اشادة فاضية او معارضة فارغة_(حلوة فارغة دي) بس عاوز اعقب تعقيب بسيط علي رايك
بصي يااختي الكريمة الموضوع ده من وجهة نظري مشكلة موجوده فينا وفي طبقتنا ومش قاصرة علي طبقة معينة عالية زي احنا مثلا لان والله حوارات بالمعاني دي كانت بتدور بيني وبين اصحابي وناس اعرفهم كتير ده بيشغلهم ياتري نتجوز مين وازاي في ظل اللي البنات فيه دلوقت وهكزا يعني يمكن شوية فكرة عامة ووالله انا ضد اي حاجة خارجة ولو علي حساب العمل الدرامي لان ديننا دين حياء بس جه في بالي اوقات فراغ عجبني اوي اوي بس اكيد فيه حاجات كان يمكن تجنبها فيه من التجاوزات ...فاهماني؟
فانا قلت اكتب ده كاختبار والله لجمهور البلوج هيقول عليه ايه لان جمهور البلوج غير جمهور الجروب غير جمهور احنا فهو بس مجرد حاجة كنت عاوز اثبتها في دماغي من خلال فكرة مقال في دماغي من زمان
عشان كده انا معاكي في رفض الحاجات الاوفر دي وبالاضافة لحتة التحدي دي انا برضه لقيت اني صعب اتكلم عن نموزج شباب ضايعين بتوع بابي ومامي وبانجو وبلاوي سودا من غير كلام منهم فعلا بس ياستي دي الفكرة وبجد والله رايك رغم انه كان يبدو شديد شوية الا انه بجد راي دماغ والله وانا بحب اوي الراي اللي فيه راي مش اراء تحفة والله وايه الروعة دي
طولت في الكومنت انا عارف يارب ميكونش دمه تقيل
ويارب تفضلي منوراني بارائك وتعليقاتك ومتتاخريش علينا ببوستاتك
فين الجديد هههههههههه
تحياتي

دكتور مستكنيص said...

بندقة

انا رحت يابندقة أخدت تاكسي وطلعت علي مدونتك بس مش عارف والله يابنتي الكلام اللي بتعمليه واللي غيرك بيعمله ده هيجيب نتيجة و لا
انا يمكن متشاءم شوية في الناحية بتاعة الاعتراضات وتجميع التوقيعات دي
ريحي نفسك اللي عاوزين يعملوه هيعملوه تحياتي يافندم وياريت تكوني ضيفة عندي باستمرار

دكتور مستكنيص said...

amr ahmed

والله ياجميل فعلا السؤال ده بدأ يتطرح بس في فئة بسيطة الخوف بقي ييجي اليوم في 2030 مثلا ويبقي الكلام عليه زي الكلام عن ان واحدة ليها بوي فريند ماهو في الاربعينات مثلا كان فيه بنات بتحب بس كانت حاجة الي حد كبير قليلة علي الاقل بتتم في الدرا دلوقت شوية الموضوع بقي عادي فربنا يستر
ميرسي علي مشاركتك ياجميل وبالنسبة للباي ستايشن انا بلعب بشيلسي ماتشوف كده لو عندك نلعبها ببرنامج الهماتشي علي النت
هقطعك
ههههههههههههه

دكتور مستكنيص said...

أيوية

ياخبر كل ده انا كده هتغر بقي متحرمش منك يارب وياريت فعلا يكون البوست عجبك اما بالنسبة لحتة هتتجوز مين ؟
فياريت تراجعي التاج بتاعي انا عن نفسي بدور علي نموزج معين لو لقيته هتجوز ملقتوش يبقي مش هتجوز المهم اني الاقي التجميعة اللي في دماغي تكون لها ماضي بقي مالهاش متفرقش لاني كان ليا ماضي ايه المشكلة يعني
تحياتي يافندم

دكتور مستكنيص said...

islam yousef

تسلم ياغالي بس والله مفاجاة حلوة حتة اننا بلديات دي بعد كده بقي تبقي تقوللي الكومنت بتاعك وجها لوجه
هههههههه
نورت ياباشا

دكتور مستكنيص said...

abeer

راي جميل جدا ياعبير والله بس بصي احنا كبشر بتلفت نظرنا شوية الحاجة الوحشة ولو موجوده بشكل بسيط وده لاننا شوية بندور علي واقع مثالي مليان خير لكن لو فكرنا ببساطة شوية هنلاقي ان الحاجة الوحشة دي نسبة بسيطة يعني متعوش للقلق
انا بقول كده ليه ؟
انا مثلا كتبت بوستات كتير من اول مافتحت المدونة فيها اللي اتكلمت فيه عن مساندة الرسول وتعريف الغرب بالاسلام وفيها اللي حكيت فيه عن حلم كنت عايشه مع صحابي و و و
فلو انتي متابعاني شوية مكنتيش هتقولي مع كل بوست اني بجيب سيرة الحلو لاننا بناخد ان الحاجة اللي ماشية صح هيا المنطقية فمبنتكلمش عنها
انا فاهمك والله وانا بكره التركيز علي السلبيات وبكرة الجرايد اللي بتصور كل الواقع زبالة وبكره برضه الجرايد الي بتعمل العكس وعارف ان الشعب المصري فيه مينفعش معاه معالجة السلبيات الجديدة بنقاشها لانه بيبدا ياخدها كعادي زي موضوع الشواز مثلا واحدة واحدة هيتاخد انه مرض نفسي وهينتشر انما شوية فكرة زي البوست ده حسيت شوية انها منتشرة علي الاقل فيا وفي الناس حواليا
يارب يكون وصلك رايي ياعبير
وياريت متحرميناش من اراائك
نورتي يافندم

دكتور مستكنيص said...

ملكة

يادي النهار الشفتشي الملكة بحالها عندنا؟ بس هما مش لغوا الملكية ولا ايه؟
ماعلينا
غريبة ياملكة انك متعرفيش معني الأفتوس كلايت هههههههه
طبقا لمعجم دنجل الصحاح فالتعبير كله يعني التنفيض او عدم الاهتمام ويكشف عنه في مادة أفتوس أما كلايت فهو رمز للعالم المنوفي حسونة كلايت اللي اكتشف اللفظ
تحياتي يافندم

دكتور مستكنيص said...

تخاريف دكتور


الله؟ زميل يعني؟
يااهلا يااهلا يادكتور كوباية فورمالين يابت ياسعدية ولا نتغدي سوا جارين باثولوجي
جارين قلب يابت يانوسة
منور ياجميل كويس ان البوست عجبك بس اوعي تكون من الفئة القليلة اللي البوست يخصهم انا بتهيالي اننا ننسي المشروع ده خالص
ولا ايه يابرنس الليالي؟

Abeer said...

بعد ما كتبت اسمك في اللي مبعوتلهم التاج
لقيت كان لسة عندك واحد
يلا خير
على العموم براحتك هو عندكك نزله وقت ما تحب
تدبيسة باة

كراكيب عادل said...

دانت طلعت حكاية

بحب جداا النوع دة من الفلسفة بروح الدعابة والمحاورة

بوست زي العسل

موتني ضحك

لا كدة اسمحلي هكون ضيفك يا معلم قصدي يا دكتور

دكتور مستكنيص said...

abeer

ياخبر تاج بحاله ياعبير
متحرمش منك يارب هجاوبه بازن الله رغم اني لسه مجاوب تاج بس شوية كده احط موضوع كمان واجاوب التاج بتاعك
ميرسي جدا علي اهتمامك وبجد سعيد ان البلوجاية عجبتك
تحياتي ودايما منوراني

دكتور مستكنيص said...

كراكيب عادل

منور ياجميل
تسلم يامعلم علي الكلام الكبير ده
وياريت كده متحرمش من وجودك علي بلوجايتي
اما بخصوص يادكتور دي فانا عن نفسي افضل يامعلم دكتور ايه ياعم انا كنت عايز اشتغل ترزي اصلا
هههههههه
نورتني ياباشا بجد تعليقك اسعدني جدا
تحياتي

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم
ازيك يا دكتور
بقولك ايه
البوست جامد تييييت
بجد بجد بجد...استاذ ورئيس قسم
ونصايح في الصميم

وعليه
فقد قررنا صرف النظر عن فكرة الزواج اللي كانت هتتعرض في الخطة الخمسية الجاية
وتوجيه التفكير في شراء كوتشي اديدس مستعمل

وباقي التحويشة نستغلها في شراء قطعة ارض وزرعها الماريجوانا...عشان الشباب يصحصح ويفوق

واشوفك الحلقة اللي جاية يا جينرال

سكوت هنصوت said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
البوست بصراحة قنبلة
والمعاني شديدة الصدق
احنا فعلا عايشين في المعادلة دي
ربنا يستر علينا ..
انا بصراحة كنت ناوية ارمي كلمتين وامشي
بس بصراحة الموضوع شدني
خد بقى الكلمتين دول

نحتاج الى رأيك ودعمك في حملة القضاء على المخدرات انتظرك هناك
www.tw3ya.blogspot.com

دكتور مستكنيص said...

الراقص مع الذئاب

والله ياباشا كوتشي بوما حقير ومقطع أحسن من المشروع ده بتاع الجاوز
بس سيبك انت خلينا في المشروع المهم
الارض انا داخل شريك معاك اساسي في الارض دي
الناس لازم تصحصح
مش كده ولا ايه
شرفتني ياجميل ومستنيك كل جمعة ان شاء الله
تحياتي

دكتور مستكنيص said...

سكوت هنصوت


يالهوييييي ياخرابي كان طيب ياختي والله
بتقولوا ايه؟
مش تصويت كده
اه اه صحيح
معلس معلس اصلي مس من هنا
عينيا هاخد تاكسي وعلي مدونة المخدرات عدل
بتقولي اسمها توعية؟
عز الطلب دانا كنت شغال في الحاجات دي فترة
هروح ان شاء الله حالا
منوراني وياريت اشوفك هنا باستمرار

ما علينا said...

بصراحة يعني
انت جايب من الآخر

وزي انت ما عرضت
النقطة دي من اهم الاهتمامات
منذ زمن

ما صحيح
لازم الواحد يمحص ويفحص
في اللي هاتبقى
شرفه واسمه وفي وشه

وبالنسبة للاسلوب
عمرك ما كنت هاتقدر تعبر عن الموضوع دا
غير بالاسلوب دا

لان الواقع ما ينفعش تزوقه
لازم كدا
تقطع منه وتنقل وتقول

وانا معاك
ان النسبة السيئة مش كبيرة
لكن لازم نتكلم عنها
قبل ما تكبر
يمكن نقدر نحد من تضخمها

وسلام بقى يا دكتور
وربنا يرزقك
باللي فيها
تركيبة المواصفات بتاعتك

kafrawy said...

بنت بكرتونتها..........!!!!!!!11



عايز نوكيا .روح لرايا
عايز نوكيا..روح لرايا

تخاريف خاصه! said...

ههههههههههه
انا قريته كذا مرة عشان احاول اجمع الكلام وافهم...:)
بس
بوست حلو اوى..وانت خدت الموضوع بطريقه لذيذه بالحوار الجامد ده...

بس بجد الكلام واقعى اوى...